Sjælevært af Christina Bonde

Sjælevært af Christina Bonde
Standard

Titel: Sjælevært
Forfatter: Christina Bonde
Forlag: Tellerup
ISBN: 978-87-588-2554-0
Udgave: Hardback

Bagsidetekst
Mit navn er Celina. Jeg var 16 år da jeg for alvor blev forelsket. I et spøgelse …

Celina er træt af skolen, og da hun bliver røvrendt af kæresten, flytter hun hjemmefra og får job som ung i huset hos en dyrlægefamilie. Men fortiden flytter med. En fortid der rækker langt ud over Celinas eget liv og trækker hende ind i en usædvanlig og farefuld forelskelse. Inden længe må Celina indse at hun har en særlig evne som vil komme til at præge hendes liv for altid.

***
Længe før bogen udkom, vidste jeg, at den var jeg simpelthen nødt til at læse. Det var lige da forsiden blev offentliggjort. Den fangede mig med det samme. Og nu hvor jeg har læst bogen, kan jeg virkelig se, hvor godt forsiden passer. Både træet og sølvskriften.

Spøgelser, sjæle, skikkelser/genfærd. Jeg var først temmelig forvirret, men efterhånden som historien skred frem, begyndte det hele at give mening.

Det var virkelig rart at læse en fantasy, der ikke foregår på en high school. Og det med at Celina ikke har lyst til at starte direkte på gymnasiet, er så let at relatere til.

Jeg kan egentlig godt lide Celina, men indimellem havde jeg svært ved at forstå hendes handlinger. Hun er uvenner med Silje, men betror hende alligevel det Sebastian har fortalt om spøgelser og om det Celina skal gøre. Og jeg synes det er utroligt, hvordan hun formår ikke at gå i panik konstant. Var jeg blevet hjemsøgt af et vredt spøgelse, havde jeg skidt af skræk. Det kommer lidt til udtryk, men jeg kunne godt bruge mere.

Man får ikke noget dybt forhold til karaktererne, men alligevel holder man af dem. Jeg heppede på Celina og Sebastian allerede fra starten. Og jeg havde en mærkelig glæde over Liams skæbne, men han var virkelig også en nar. Lille, stakkels Sally har jeg stadig ondt af. Gad vide hvad der egentlig blev af hende?

En lille detalje jeg elskede, er at spøgelsets synlighed er stærkest i nærheden af elektricitet, hvilket er ret ironisk, når man jo netop tænder lys, for at holde det uhyggelige på afstand.

Sjælevært har et interessant plot og nogle fede twist, som alle fungerer rigtig godt. Sproget var meget let og lige til – jeg slugte bogen på bare én dag! Det er ikke så tit det sker. For min skyld kunne den dog godt have været 100 sider længere.

Hvis du er til fantasy, krydret med paranomal romance, så er denne bog lige noget for dig. Jeg har i hvert fald ikke fortrudt et eneste sekund.

Skriv et svar

